Milí priatelia, o biatlone ako športe, o jeho pravidlách, jednotlivých atlétoch a iných všeobecných informáciách spojených s biatlonom je na webe veľa, ale nikde sa neopisuje, čo stojí za prípravou lyží (bežiek) a akými úlohami sú poverení servismani.
Kto je to vlastne servisman? Je to člen každého realizačného tímu, ktorý má na starosti všetky veci spojené s výstrojou pretekára. Samozrejme, najväčší dôraz sa kladie na bežky a ich funkčnosť počas pretekov, jednoducho povedané, aby mal atlét (pretekár) bežky, ktoré sú rýchle.
Na to, aby boli bežky rýchle za každých snehových a poveternostných podmienok, musia prejsť voskovou procedúrou. A tu sa nám to začína "trošku komplikovať". Ja by som to prirovnal k šachu, pri ktorom musíte myslieť niekoľko krokov a možností dopredu. Poďme si teda zahrať.
V tejto časti si opíšeme iba čisto priebeh práce počas jedného kola svetového pohára, respektíve, ako vyzerá príprava bežiek deň pred pretekom a v deň preteku. Vynechávam veľmi dôležitý proces výberu a prípravy bežiek pred a počas sezóny.
Servisný tím pre svetový pohár je zvyčajne v tomto zložení: Dušan Otčenáš (šéf servisu), Lukáš Daubner, Jakub Leščinský a Ľubomír Lapin.
Spoločná fotografia servismenov našej reprezentácie (© Jakub Leščinský) |
Zaujímavé čísla
Každý pretekár má k dispozícii 12 až 18 párov bežiek, každý jeden pár má špeciálnu štruktúru skĺznice a konštrukciu bežky, ktorá je určená na konkrétny typ snehu. Štruktúru skĺznice by sme mohli prirovnať napr. k dezénu na pneumatike. Pod pojmom konštrukcia bežky rozumieme pružnosť v tlaku, tuhosť v rotácii, tvrdosť prednej časti bežky, takisto zadnej a veľa iných drobností. Samozrejme, máme rôznu zmes materiálu skĺznice, ktorá je určená na teplé, studené snehy, teflonovú skĺznicu na vodu atď. Typy snehov, ktoré sú v každom stredisku špecifické: suchý umelý, čerstvý vlhký, suchý jemnozrnný -5°C, umelý sneh, do ktorého prší, starý premrznutý, studený čerstvý -15°C, čerstvý vlhký (mydlo), vlhký hrubozrnný, zmiešaný umelý s novým snehom, špinavý umelý, atď. Možností je strašne veľa. Čiže, ako správne tušíte, nie je dôležitá len teplota vzduch a snehu, ale aj vlhkosť vzduch, snehu a hlavne jeho štruktúra. A v neposlednom rade musíte predpokladať, čo sa s tým snehom bude diať počas pretekov, prípadne v súvislosti s tým, kedy daný pretekár štartuje atď.
Obsah servisných kufrov
Túto zložku rozdelíme do očíslovaných kufrov. Prvý kufor s parafínmi. Obsah tvoria fluórové a bezfluórové parafíny, počet záleží od portfólia značiek. Náš kufor obsahuje cca. 120 rôznych typov parafínov, ktoré sú špecifikované na konkrétny sneh. Druhý kufor obsahuje najvýznamnejšiu zložku pre rýchle bežky, a to sú vysoko fluórové urýchľovače (POWDRE) vo forme práškov, tekutiny, spreju, a v tuhom stave počet kusov od rôznych firiem, cca. 170 typov na konkrétny typ snehu. Bavíme sa prevažne o značkách Maplus, Swix, Toko, Vauhti, Start, Star, Briko, Holmenkol, ai.
V treťom a štvrtom kufri nájdete všetko náradie na spracovanie voskov. To sú žehličky, vŕtačky, rotačné kefy, ručné kefy, rotačné madlá, ručné štruktúrovače, a iné. Piaty a šiesty kufor obsahujú rôzne iné náradie ako termobox, nosiče na bežky, atď. K tomu si ešte pribalíme 18 párov testovacích bežiek s rovnakou štruktúrou skĺznice pre test parafínov a vysoko fluórových urýchľovačov. Posledná vec sú stoly na voskovanie, ktoré sú súčasťou siedmeho a ôsmeho kufra. (To všetko musíme každý svetový pohár vybaliť a zbaliť). Na rozdiel napr. od nórskeho, nemeckého, rakúskeho, francúzskeho a švédskeho tímu, ktorí majú kompletne vybavený ťahač s návesom, v ktorom majú všetky možné prostriedky a vymoženosti (aj stroj na štruktúry!), ktoré my počas svetového pohára nemáme k dispozícii...
Ak toto všetko máme, môžeme pripraviť lyže na štart! Ako na to? Ako som spomínal, popíšeme si iba, ako vyzerá deň pred pretekom, a pretekový deň.
vysoko fluórové urýchľovače (POWDRE) (© Jakub Leščinský) |
Príprava bežiek deň pred pretekmi (ak štartujú muži aj ženy v ten istý deň)
V takýto deň prebieha oficiálny tréning pred zajtrajším dopoludňajším štartom mužov, a popoludním štartom žien. Našou úlohou je pripraviť pretekárom bežky na testovanie, to znamená, stiahnuť základný parafín, ktorým sú bežky vždy "napustené" - naparafínované. Každý pretekár má svojho osobného servismana, ktorý mu pomáha vytestovať vopred pripravených 4-6 párov bežiek s rôznymi štruktúrami skĺznice, podľa toho, aké sú na trati podmienky. Ešte pred tým, než prídu pretekári, si pripravíme testovacie bežky - šesť párov s rôznymi parafínmi a dvanásť párov s rôznymi vysoko fluórovými urýchľovačmi (POWDER), alebo ako sa u nás hovorí "práškami" na konkrétny typ snehu. Samozrejme, tých možnosti môže byť niekedy oveľa viac.
Na testovanie využívame rôzne možnosti, ako napr. test pomocou fotobuniek, dojazd v zjazde z bodu A do bodu B, testovanie vo dvojici a test na pocit. Počas testovania servisman najazdí za deň niekedy aj 30 km. Po otestovaní si s pretekárom určíme poradie od najrýchlejších a vyberieme 3-4 najlepšie páry do zajtrajšieho testu. Z testovacích bežiek takisto určíme poradie a najlepšie "powdre" vyberieme do zajtrajšieho testu. Po testovaní musíme všetky bežky, ktoré boli na snehu vyčistiť špeciálnym čističom na skĺznice a znova preparafinovať základným parafínom.
Pretekový deň
Prvý štart 11:30 muži. Budíček 6.00. Ideme na to. Odmeriame teplotu a vlhkosť snehu. Cez počítačové zariadenie pozrieme ako sa menilo počasie počas noci, či stúpala alebo klesala vlhkosť a teplota vzduchu. Nasleduje výber bežiek podľa štruktúry pre pretekárov. Koľko bežiek pripravme záleží od poveternostných podmienok, či sa zmenili, alebo ostali približne rovnaké ako predošlý deň. Pripravíme cca. šesť párov. Tak nasleduje príprava testovacích párov. Zasa to záleží od toho, ako sa zmenili podmienky, ale zväčša pripravíme šesť párov s parafínom, a dvanásť párov s powdrom. Tento celý proces bez testovania trvá približne dve hodiny. Potom nasleduje testovanie.
panoráma servisnej miestnosti (© Jakub Leščinský) |
Podobne ako predošlý deň testujeme bežky pretekárom, finálové rozhodnutie medzi poslednými pármi však rozhodujeme spoločne na základne rýchlosti pri jazde vo dvojici a pocitu na rôznych častiach trate. Ak máme hotových pretekárov, môžeme sa pustiť do testovacích bežiek. Tam máme rozdelené úlohy, kto čo testuje, respektíve, kto bude ostávať do konca testovania a rozhodovať, ktorý parafín a powder vyšiel najlepšie. Medzi tým sú už jeden alebo dvaja servismani v bunke a pripravujú pretekové bežky, ktoré sme vybrali spolu s pretekárom ako najlepšiu variantu na daný typ snehu. Ide o čas, pretože čím sme bližšie s testovaním k pretekom, tým máme reálnejšie podmienky, ako bude cez samotnú súťaž. Informácie z vonku podávame pomocou vysielačiek hlavnému servismanovi, napr. ktoré číslo testovačiek nám vyšlo najlepšie, resp. aký vosk je najlepší. Ako náhle dostane informáciu, máme cca. hodinu na to, aby sme pripravili pretekárom bežky tak, aby boli 100 % funkčné počas pretekov. Detaily, ako prebieha príprava bežiek pred pretekmi, prezrádzať nebudeme ;-), ale postup, ktorý je všeobecne známy, je nasledovný (skoro ako postup pri varení ;-)):
Najprv vyčistíme skĺznicu špeciálnym fluorovím prostriedkom, tak sa nanáša parafín pomocou žehličky, ktorý necháme vychladnúť. Škrabkou stiahneme hrubú vrstvu parafínu a necháme mikro vrstvu, ktorá sa musí dôkladne vyleštiť za pomoci rôznych kief. Ďalej nanášame vrstvu urýchľovača "powdra", zažehlíme, zakorkujeme s rotačným korkom, pričom sú veľmi dôležité "°C" na žehličke. Znova necháme vychladnúť, a vykefujeme so špeciálnymi rotačnými a ručnými kefami. Na to môže pribudnúť ďalšia vrstva iných urýchľovačov. Nakoniec bežky utrieme od prachu z voskov, a už sú pripravené na preteky. Jedno navoskovanie štyrom pretekárom, v kľudnom, nie stresovom tempe, trvá cca. 60 minút.
Čo sa týka detailov, existuje veľmi veľa možnosti ako správne a nesprávne zažehliť powder, pri akých stupňoch zažehľovať, aký typ rotačného korku použijeme, akú kefu kedy použijeme, aké prášky môžeme kombinovať, koľko je správna dávka powdru, a nehovoriac o tom, ako vybrať ten správny z toľkých rôznych možností, nezáleží len na vytestovaní, ale hlavne na skúsenostiach servismana.
Ľubomír Lapin v akcii (© Jakub Leščinský) |
Keď toto všetko zvládneme, bežky odnesieme pretekárovi na štart a naša práca pokračuje na trati. Vždy mame pri sebe náhradné palice a bežky, v prípade pádu a následného poškodenia. Všetci sme prepojení vysielačkami a podávame dôležité informácie atlétovi o korekcií mieridiel, medzičasy po strelnici a pod.
Ak je disciplína vytrvalostná, servisman podáva občerstvenie na určenej časti trate. Po skončení pretekov mužov pokračujeme ďalej a tento istý proces prípravy a testovania bežiek pokračuje pred ženskými pretekmi. Po skončení vyčistíme všetky pretekové a testovacie bežky, napustíme základným konzervačným parafínom, a ak treba, vložíme na noc do termoboxu.
Ďakujem za Váš čas a želám všetko dobré v Novom roku!