Tento web používa k poskytovaniu služieb, personalizácii reklám a analýze návštěvnosti súbory cookies. Viac informácií.

Odmietnuť Súhlasím Podrobné nastavenie Prijať zvolené cookies
Nevyhnutne nutné cookies
Tieto cookies sú nevyhnutné pre fungovanie nášho webu a nemožno ich deaktivovať. Tieto súbory navyše prispievajú k bezpečnému a riadnemu využívaniu našich služieb.
Analytické cookies
Analytické cookies sú zhromažďované skriptom spoločnosti Google Inc., ktorá následne tieto dáta anonymizuje. Po anonymizácii sa už nejedná o osobné údaje, pretože anonymizované cookies nemožno priradiť konkrétnemu užívateľovi, resp. konkrétnej osobe. My pracujeme iba s cookies v anonymizovanej podobe.
Reklamné cookies
Reklamné cookies používame my alebo naši partneri, aby sme Vám mohli zobraziť vhodné obsahy alebo reklamy ako na našich stránkach, tak na stránkach tretích subjektov. Na základe týchto informácií nie je spravidla možná bezprostredná identifikácia Vašej osoby, pretože sú používané iba anonymizované údaje.
  • Ministerstvo sportu
  • Viessmann
  • MSM GROUP
  • Železiarne Podbrezová
  • Dukla
  • NŠC
  • BBSK
  • Stefe SK
  • WellnessInn
  • Uynsports
  • Uvex
  • Uniqino
  • BDM
  • Kinetixx
  • Atex
  • Alpine Pro
Sezóna 2023/2024
Canmore
Soldier Hollow
Holmenkollen
Otepaa
Nové Mesto na Morave
Jakuszyce MEJ
Osrblie ME
Gangwoon OHM
Anterselva
Ruhpolding
Oberhof
Ridnaun ICJ
Pokljuka ICJ
Lenzerheide
Hochfilzen
Ostersund
Osrblie

Osrblie sa v posledných mesiacoch podľa Matiaška posunulo aj o viac ako desať rokov dopredu + video

21.11.2022, 00:00 | Slovensko | Redakcia B-I.sk
Asi každý fanúšik biatlonu vie, že v našom Národnom biatlonovom centre sa tento rok postavila koliesková dráha. Nebola to však zďaleka jediná, aj keď najdôležitejšia vec, ktorá Osrblie posunula dopredu v konkurencii svetových stredísk.
Asfaltová koliesková dráha je absolútnym štandardom vyspelých stredísk pre biatlon či bežecké lyžovanie. Profesionálni športovci, ale aj mladé talenty, potrebujú simulovať beh na lyžiach celoročne a v dôsledku klimatickej zmeny sa dá udržať sneh iba krátko, preto význam dráhy ešte rastie.
Nehovoriac o stúpajúcom záujme priamo aj o letný biatlon, ktorý sa IBU snaží výrazne tlačiť dopredu a napríklad priamo na budúcoročných MS u nás v Osrblí (24-27. august) bude rozdaných obrovských 225-tisíc eur na prize money, čo je za štvordňové podujatie suma, ktorá sa v našom stredisku ešte zďaleka nikdy nevyplácala a zodpovedá zhruba štyrom kolám IBU pohára dohromady. Je to aj vyššia suma ako sa rozdáva na majstrovstvách Európy. Už v sezóne 24/25 alebo 25/26 by sa mala jazdiť aj nejaká forma Svetového pohára v letnom biatlone. Uvažuje sa zatiaľ o dvoch-troch kolách plus MS.
Ivona Fialková na kolieskovej dráhe (© Igor Stančík / Slovenský biatlon)
Mnoho fanúšikov, ktorí do Osrblia jazdili len na podujatia v zime, alebo na Horehroní ešte neboli, teda biatlon vnímajú cez televíziu či náš web alebo sociálne siete, prekvapila informácia, že koliesková dráha nebola zrekonštruovaná, ale vybudovaná. Osrblie totiž ako jedno z minima stredísk vrcholového biatlonu nemalo dráhu vôbec. Jednoducho celé tie roky pod snehom na trati, ktorú ste videli, asfalt nebol. Nachádzal sa iba na krátkom úseku v priestore štadióna a na strelnici, aj to vybudovaný v 90. rokoch s množstvom dier, ktoré sú pre tak malé kolieska mimoriadne nebezpečné.
Od aktuálnej jesene majú reprezentanti, ale aj kluby z celého Slovenska, k dispozícii 2,5 kilometra dlhú dráhu parametrov IBU. Takmer kopíruje trasu, ktorá sa jazdieva v zime. "Dráha je zvyčajne široká štyri metre, na niektorých málo úsekoch tri a pol metra. Štadión a priestor strelnice je vyasfaltovaný takmer kompletne. K tomu sa urobila aj betónová palebná čiara na strelnici tak ako to býva v špičkových strediskách," začal naše rozprávanie o zmenách v NBC jeho správca Marek Matiaško, ktorého naše štatistiky považujú za deviateho najlepšieho slovenského biatlonistu histórie (pre porovnanie, Ivona Fialková na neho stráca ešte 200 bodov).
"Dráhu sme dimenzovali tak, aby sme vytvorili osobitnú vzduchovkovú strelnicu pre deti - žiacke kategórie. Doteraz bola inštalovaná priamo na veľkej medzi stavmi jeden až desať, čo prirodzene robilo komplikácie miešaním ľudí a logicky očakávame aj zvýšenie záujmu o trénovanie a strelnicu, teda v exponovanom čase by nám 20 stavov pre dorast a dospelých nepostačovalo. Takže máme aj vzduchovkovú palebnú čiaru, terče tam premiestnime čoskoro," vraví Matiaško. Dráhu každý deň zo dvakrát čistia metlou zapojenou za štvorkolkou, samozrejmosťou je "fukar" na prilepené listy.
video v clanku ikonkaVideo kolegu Igora Stančíka ku kolieskovej dráhe
Novinky v zasnežovaní - jednoduchšie a energeticky úspornejšie
Veľmi dôležitou súčasťou kolieskovej dráhy sú aj rozvody pre zasnežovanie. To zabezpečujú najmä snežné delá, ktoré sú mobilné a areál ich má k dispozícii sedem. Okrem nich majú aj štyri zasnežovacie tyče. Ku každému je ponorné čerpadlo a mobilná tlaková stanica. Matiaško nám vysvetlil, že jedna táto zostava minie 60 kW elektrickej energie za hodinu, čo je v čase drahých energií obrovská "pálka". Doteraz vedeli zasnežovať iba v priestore štadióna na veľkú kopu. Bager nakladal sneh na nákladné autá, ktoré ho rozvážali po trati. To sa už výrazne zmení.
"Po celej dĺžke kolieskovej dráhy sme naťahali rozvody pre vysoký tlak vody. Dimenzované je to až na tlak 40 BAR. Každučkých 60 metrov je vyvedený tzv. hydrobox, kde je k vode aj elektrina. To znamená, že kdekoľvek po trati si v zime za ratrakom pritiahnem delo, to pichnem do elektriny a striekam snehu koľko chcem. Vyplýva z toho celý raz výhod, vyššiu flexibilitu. Mali sme viacero úsekov, kde sme sa s ťažkou technikou nevedeli dostať, takže ak ste tam sneh nedostali na začiatku, už ste ho tam nemohli doplniť."
zasnežovanie v Osrblí (© Igor Stančík / Slovenský biatlon)
S prácou so snehom už pomáha aj ďalší ratrak
Ďalšou z mnohých noviniek bolo historicky prvé uskladnenie snehu z predchádzajúcej zimy. Tento pokus sa podaril. Ako pilotný rok nevzbudzoval vysoké očakávania, no napokon sa zdá, že by mohol stačiť na štvrtinu trate, teda použiteľných bude zhruba 3000 kubíkov. Matiaško predpokladá, že tento sneh navozia ako prvý práve na zvyšok trate, teda 800 metrový úsek, ktorý zostáva do 3,3-kilometrového kola mimo kolieskovej dráhy pre mužský šprint. Ak to bude málo, na kopu mieria dve zasnežovacie tyče, ktoré ho v prípade priaznivého počasia doplnia.
Stredisko má na túto zimu k dispozícii aj nový ratrak, už tretí, čím sa tiež približuje k svetu. Najstarší používajú na hrubú robotu na jednom mieste, druhý veľký novší upravuje trať, má šírku takmer až šesť metrov. Tento rok dokúpili špičkový stroj, ktorý v tejto výbave bol jediný na Slovensku. Predalo im ho stredisko na Štrbskom plese, ktoré si kúpilo úplne nový, ale aj desaťročný ratrak v skvelej výbave je pre Osrbliancov skvelý. Má dokonca i svoju letnú verziu, mulčovač a rovnako tiež nástroj, ktorý sa laicky nazýva "stopár", vie teda robiť bežeckú stopu, ktorá bude na tratiach natiahnutá celú zimu práve okrem IBU pohára, ktorý ju v svojom reglemente nevyužíva.
Stopa mimoriadne pomôže bežcom, ktorí obľubujú klasickú techniku, ale aj profesionálom, ktorí to tiež potrebujú trénovať. Rovnako touto technikou jazdia malé deti, tie najmenšie kategórie. Už budú môcť jazdiť v profesionálnej stope. Tento ratrak bude v zime rysovať každý deň dve stopy naraz.
Marek Matiaško (© Igor Stančík / Slovenský biatlon)
Terče s posunom o 30 rokov dopredu a myslia ešte aj na budúcnosť
Veľmi dôležitou zmenou, ktorú si fanúšik a dokonca ani biatlonista paradoxne takmer vôbec nevšimne, je kompletná výmena terčov. S týmto bol posledné roky už veľký problém, pretože sa kazili a v medzinárodných pretekoch hrozila blamáž s nefunkčnosťou zastaraného systému, čo mohlo ovplyvniť preteky. Doteraz bola na Horehroní ešte prvá verzia systému HoRa 2000. Terče prišli na Slovensko po tom, ako ich v prvej polovici 90. rokov Ruhpolding vyradil. Teda s týmito vyradenými terčami naši organizátori a správcovia NBC pracovali takmer 30 rokov. Až túto jeseň boli zakúpené úplne nové terče najnovšej verzie nemeckej Hory 2000 priamo vyrobené na parametre Osrblia, čo je technologicky obrovský skok dopredu.
"Veľmi nám v tom pomohol Peter Kobela (nemýliť si s trénerom Pavlom Kobelom, pozn. red.), ktorý pracuje pre túto firmu a strávil mesiac v Nemecku, kde tieto terče vyrábali. Potom sa na dvakrát doviezli k nám a nasledovala náročná inštalácia. Keďže vieme, že sa v EÚ diskutuje o obmedzení olova a hrozí, že sa o niekoľko rokov prestane strieľať s malorážkami, obrovskou výhodou týchto terčov je aj to, že elektromagnetické snímače rozoznávajúce zásah klasického náboja sa dajú behom pár minút vymeniť za laserové snímače, teda bude sa dať na tejto strelnici strieľať aj laserovými zbraňami bez toho, aby sme museli opäť túto strelnicu rekonštruovať," tvrdí Matiaško. V nasledujúcich mesiacoch ešte čakajú dodávku nových podložiek/kobercov zo špeciálnej penovej hmoty, na ktorú si pretekári líhajú pri streľbe. Bude na nich aj nápis "Osrblie".
Inštalácia nových terčov (© NBC Osrblie)
Inštalácia nových terčov (© NBC Osrblie)
Skultúrnenie prostredia novými službami v budove
Ďalšou etapou opráv prešla aj budova. Opravila sa zatekajúca strecha nad časťou, kde je umiestnené press centrum i miestnosť pre rozhodcov. Doteraz sa to na IBU pohároch a v čase covidu dalo riešiť provizórne, no pri nasledujúcich veľkých podujatiach s desiatkami novinárov by to možné nebolo. "Prišli sme na to, že zatekať začalo zrejme aj preto, že fanúšikovia zvykli stáť na streche ako časti tribúny s atraktívnym výhľadom, no nanosili tam kamienky, nejakú tu špinu, predrala sa taká ochranná fólia a vodu sme mali dnu. Takže bohužiaľ, divákom už nebude strecha sprístupnená," upozornil správca areálu. "Rozmýšľali sme aj nad takou rekonštrukciou, aby to ostalo pochôdzne, ale skrátka pár desiatok tisíc eur navyše už tento rok nebolo v našich silách zohnať."
Zároveň sa budova sprístupnila športujúcej verejnosti. Doteraz bývavala zavretá, no oddelila sa jej časť na tú, ktorá funguje len počas veľkých podujatí a tú, ktorá je bežne prístupná počas bežných dní. Športovci majú možnosť sa v šatniach prezliecť, sú tam na to kóje, uskladniť si veci v uzamykateľných skrinkách, osprchovať sa. K dispozícii je WC. "Počas bežného dňa mimo podujatí sa už športovec nemusí prezliekať ako doteraz na parkovisku, v aute a kade-tade, ale môže prísť v rifliach a odísť v rifliach. To vôbec nie je maličkosť."
Všetky tieto zmeny majú na svedomí rôzne finančné zdroje a dotácie. Od ministerstva financií už dávnejšie odsúhlasená dotácia na kolieskovú dráhu. Z dotácie SOŠV, ministerstva školstva a vlastných zdrojov SZB nové terče, ratrak zo sponzorských zdrojov SZB, strecha s pomocou ministerstva školstva, zvyšok z vlastných zdrojov či podpory samosprávneho kraja.
Otvorenie kolieskovej dráhy (© BB SK / SZB)
Priláka posun strediska do 21. storočia nové talenty?
Keď sme sa Mareka Matiaška opýtali, ako všetky tieto zmeny hodnotia kluby, ale aj reprezentanti a že máme pocit, že nastal v našom biatlonovom centre za posledné obdobie posun možno ako za posledných desať rokov, odpovedal takto: "Noo, možno aj o viac ako desať. Sme veľmi šťastní za všetko to, čo sa podarilo a veríme, že tieto naozaj výborné a kultúrne podmienky prilákajú k tomuto športu ďalšie deti. Tréneri sú veľmi spokojní, minule nás pekne pochválil Juro Valenta, ale aj Paulína Bátovská Fialková, že sa cítila veľmi dobre a bola rada. Už teraz prvé týždne, čo to vôbec máme zrekonštruované, nám pribudlo množstvo ľudí a záujemcov. Poklopem, že zatiaľ sme nemali nejakí vážnejší úraz. Je to pekná dráha."
Aj keď sa výrazne zlepšilo kultúrne prostredie v Osrblí, ešte stále za svetovými strediskami v mnohom zaostáva. Vždy bude patriť medzi tie menšie, skromnejšie, no ešte potrebuje posunúť mnoho dopredu. Má správca areálu ďalšie vízie a ciele? "Samozrejme, nechcem pôsobiť tak, že snívame vo veľkom. Už to, čo sa teraz urobilo, si musíme veľmi vážiť. No chceli by sme sa ešte pred letnými MS pokúsiť o zaobstaranie nových servisných buniek pre tímy. To by bolo ďalšie veľmi dôležité skvalitnenie pre profesionálov na podujatiach. Ak sa nám podarí získať dotáciu... Rovnako by sme v nasledujúcich rokoch chceli skultúrniť najstaršie bunky, ktoré sa už nepoužívajú a vyzerajú dosť hrozivo. S kolieskovou dráhou sme natiahli aj káble pre prípadné budúce osvetlenie celej trate. Je čo robiť..." uzavrel Matiaško.
Aktuálne špičkové tréningové podmienky by mohli zvýšiť záujem detí o tento šport, no  určite výrazne skvalitnia aj prípravu profesionálov a našej reprezentácie, ktorá už nebude musieť tráviť toľko času na drahých zahraničných sústredeniach, ale oveľa viac sa spoľahnúť na domáce stredisko, čo umožní ušetrené financie ďalej a ďalej investovať do biatlonu ako takého, aby sme ho zachránili, keď už všetky ostatné zimné športy (mimo rodinných klanov v zjazdovom lyžovaní) nie sú konkurencieschopné svetu.

Slovenský biatlon podporuje


Železiarne Podbrezová
Železiarne Podbrezová
Spoločnosť si vďaka špičkovým technológiam, kvalitnému pracovnému kolektívu a filozofii, na základe ktorej je riadená, udržuje postavenie jedného z lídrov v rámci európskych i svetových producentov bezšvíkových oceľových rúr. S týmito výrobkami sa môžete stretávať na všetkých kontinentoch.
Letné MS 2024

Vyberáme z nášho Youtube kanála
Slovenský biatlon na Facebooku
Sledujte nás aj na Instagrame
sledujte instagram
Inštitucionálny & Generálny partner
logo ministerstvo sportu
09122018172133 704464074
Hlavní partneri
nsc
58
zelpo
Partneri
nsc
36
45
35
09122018172428 1377468692
45
35
45
45
45
Dodávatelia
46
46
35
49
49
45
35