Medzi fanúšikmi v posledných dňoch rezonuje téma zmien v servisnej politike. Medzinárodná biatlonová únia pre ochranu životného prostredia zakázala používanie fluórových voskov na lyže. Ako to ovplyvní našu reprezentáciu sme sa pýtali aktuálneho vedúceho slovenského servisného tímu Štefana Lichoňa.
Servisná bunka (© Igor Stančík) |
Vosky s obsahom fluóru na sklznici lepšie odpudzovali nečistoty, znižovali trenie a biatlonisti tak boli v zjazdoch rýchlejší. Keďže boli tieto vosky jednoducho najvýhodnejšie, používali ich všetci a všetky tímy teraz musia reagovať na veľmi vážnu zmenu. Nové vosky sú vyrábané najmä v Nórsku, ktoré má obrovské finančné možnosti na ich testovanie a nórski servismani sú v ich používaní omnoho ďalej ako konkurencia.
Na prípravných pretekoch v Sjusjoene pred dvoma týždňami Nóri totálne dominovali. V masovom štarte skončili muži na prvých dvanástich miestach, teda svetové hviezdy z ostatných krajín predbehli aj všetci nórski pretekári z IBU pohára. U žien bolo v Top 10 sedem Nóriek. Opäť teda platilo, že líderky najsilnejších tímov nevedeli držať krok ani s nórskym B-čkom.
Servisný tím (© Igor Stančík) |
Zdalo sa teda, že Nóri by mali ťažiť z tejto výhody a bežecky dominovať v tejto sezóne, či minimálne jej úvode. No prvé súťaže v Östersunde to celkom nepotvrdili. Až taká dominancia sa nekonala. Síce patrili medzi najrýchlejších, no vo vytrvalostných pretekoch bola najrýchlejšia Francúzka Justine Braisazová-Bouchetová, resp. Švéd Sebastian Samuelsson. Slováci sa na lyže nesťažovali, práve naopak. Boli veľmi spokojní, čo je menším prekvapením, pretože z logiky veci vyvstáva otázka, ako náš finančne výrazne poddimenzovaný servis dokáže držať krok s tímami s desaťnásobným rozpočtom.
"Ak to mám odľahčiť, tak celé je to obrovská lotéria. Potrebujete skúsenosti a šťastie na správny výber lyží priamo od výroby až po to, pre ktorý pár sa rozhodnete na dané preteky. Buď sa trafíte, alebo netrafíte. Viac financií vám akurát tak zvyšuje pravdepodobnosť úspechu. Veľký servisný tím znamená veľa testovania i nákup voskov priamo od výrobcu, s ktorým majú špeciálne vzťahy. Je to priam až o diplomacii. No my menší sa určite nevzdávame a bojujeme. Sme radi, ak nám to vyjde a pretekári pochvália našu prácu tak, ako napríklad teraz cez víkend," začal naše rozprávanie Štefan Lichoň. Tiež vidí výhodu nášho servisu aj v tom, že je jedným z najskúsenejších, veľa si toho s lyžami prežil.
Práca servismana (© Igor Stančík) |
V čom teda spočíva rozdiel pri servise do vlaňajšej a od tejto novej sezóny? Zakázali sa prípravky s fluórom, čo to znamená? "Jednoducho povedané, posledných asi 15 rokov sa používali už iba čisto vosky/parafíny s fluórom, pretože ten si vedel poradiť s vodou aj nečistotami a lyža šla rýchlo. Teraz sme sa akoby vrátili v čase a používame opäť parafíny s chemickým zložením bez fluóru. Tie si však s vodou a nečistotami poradia oveľa menej, preto musíte z desiatok druhov lyží a desiatok druhov parafínov vybrať presne tú kombináciu, ktorá bude najrýchlejšia na sneh daného dňa, no i tak sa len priblížite k riešeniu s fluórom. A do toho vstupujú ešte aj ďalšie menšie faktory, ktoré ani nebudem pre komplikovanosť spomínať. Ale skrátka máme pocit akoby sme začínali odznova, lebo musíme pracovať inak, špekulovať ešte viac ako doteraz."
Po novom sa lyže po príprave na preteky odovzdávajú na testovanie IBU, ktoré určí, či sa na sklznici nenachádza žiadny fluór. No a lyže už ostávajú v priestore štartu, kde si ich pretekár vyzdvihne. Zvláštnosťou je, že servismani potrebujú drahý stroj, aby to vedeli zistiť/zmerať sami. Naši ho nemajú a tvrdia, že skrátka budú pripravovať lyže podľa regulí, a teda ho nepotrebujú. Skôr sa pozastavujú nad tým, prečo si ho viacero krajín zaobstaralo. Ako by tým chceli naznačiť, že sa budú pohybovať na hrane...
Vosky ešte s fluórom (© Igor Stančík) |
Lichoň očakáva, že bez fluórových voskov sa rozdiely v rýchlosti lyží ukážu najmä v dejiskách, kde budú vyššie teploty, pretože tam sa zvyčajne bojuje s vodou a nečistotami na trati, ktoré sa začnú lepiť na lyže oveľa viac ako doteraz. Aktuálne sa v Östersunde preteká pod bodom mrazu, kde nie je význam fluóru až taký zásadný. S novými pravidlami zároveň vidí ešte trochu iný problém, nie len výber správneho vosku, a to - lyže.
"Dobrým fluorovým parafínom ste vedeli sklznici veľmi pomôcť a tým sa stierali rozdiely. No tieto nové (či mám povedať staré?) už tej lyži tak pomôcť nedokážu, teda kvalita lyže je ešte dôležitejšia ako predtým. No a tu je veľký problém. Firmy vyrábajúce lyže robia svetovej elite lyže na mieru a i keď nie, členom reprezentácie popredných krajín sa testuje aj 300-400 párov. No a niekoľko desiatok párov si potom každý vyberie. Funguje to tak, že tí lepší si berú prví. No a nám ostáva to, čo ostalo. Nehovoriac o tom, že my si lyže kupujeme. Síce so zľavou, ale najlepší ich dostávajú. Samozrejme, nehovorím, že nemáme vôbec na výber," upokojuje Lichoň.
Štefan Lichoň (© Igor Stančík) |
"No stojím si za tým, že náš pretekár nestojí na štarte na rovnako kvalitných lyžiach ako tí z popredia Svetového pohára, a teda stráca aj desiatky sekúnd len kvôli tomu. Samozrejme, podľa toho aké sú podmienky. Raz viac, inokedy menej. Na druhej strane, nechcem hovoriť o nespravodlivosti. Takto to dnes vo svete funguje - pre úspešných sa všetci idú potrhať. Aj naši majú tú možnosť tak ako Nasťa alebo Paulína. Postupne sa vypracovali, dostali lepšie lyže. Tak aj naša nová generácia musí bojovať, drieť. My sa im pokúsime pomôcť ako sa len bude dať a raz si budú aspoň niektorí vyberať medzi prvými."
Štefan Lichoň (59) sa po skončení športovej kariéry venoval lyžiam na Štrbskom plese a po krátkej dobe odišiel pracovať do Slovinska. Dostal sa do servisného tímu reprezentácie bežeckého lyžovania a pripravoval lyže aj bronzovej medailistke z OH vo Vancouveri Petre Majdičovej. Na olympiáde v Soči už bol šéfom ich servisného tímu pri ďalšom bronze Vesny Fabjanovej. Pred sezónou 20/21 sa vrátil na Slovensko, aby pracoval v servisnom tíme našich biatlonistov. V súčasnosti pracuje v trojici spolu s Ondrejom Benkom-Rybárom, ktorý roky pôsobil pri našej reprezentácii bežeckého lyžovania, a bývalým juniorským reprezentantom Adamom Koštialom.