Pravidlá Medzinárodnej biatlonovej únie sa každý rok mierne korigujú tak, aby mali fanúšikovia zaujímavejší športový zážitok, ale bolo zabezpečené aj férovejšie súťaženie v ekonomicky udržateľnom prostredí.
Úpravy schválené na septembrovom kongrese boli pomerne zásadné a viacero federácií vrátane Slovenského zväzu biatlonu dokonca hlasovalo proti niektorým zmenám, no neúspešne. O čo išlo?
Ilustračný záber z Osla (© Petr Slavík) |
Pre rozvoj slovenského biatlonu je asi najkľúčovejšia zmena tá, že sa skráti juniorská kategória z troch na dva roky. Logicky sa "sekne" ten najstarší ročník. Stane sa tak našťastie až v sezóne 25/26, teda zatiaľ čo v aktuálnej zime budú najstaršie ročníky 2003, v nasledujúcej sezóne z mládežníckeho biatlonu s 2003 vypadnú aj 2004. To znamená, že táto sezóna bude nečakane posledná v mládežníckom biatlone pre dvojnásobného dorasteneckého majstra sveta Jakuba Borguľu, ale aj jeho kolegov ako Sebastián Ilavský či Šimon Adamov.
Ešte neskôr od sezóny 26/27 príde na rad zmena, proti ktorej opäť SZB hlasovalo, a to koniec pretekov pre dorasteneckú kategóriu. V skutočnosti ide o vyhodenie kadetov z programu mládežníckych MS, keďže v juniorskom IBU pohári už boli tieto kategórie spojené. V praxi to teda bude znamenať to, že už na každé podujatie by mali ísť najlepší mládežníci bez ohľadu na to, koľko majú rokov a budú súťažiť len v juniorskej kategórii. Dorastenci to teda na MS budú mať veľmi ťažké a napríklad 20. miesto môže mať hodnotu medaily, ale medaila to reálne nebude, čo je škoda... Rovnako od sezóny 26/27 neuvidíme Majstrovstvá Európy juniorov, tituly sa jednoducho budú rozdeľovať len na MS.
MEJ zrušia (© Soňa Niková) |
Pre náš tím to znamená menšiu šancu na zisk financií z top tímu ministerstva športu i menej príležitostí pre mladších pretekárov, keďže logicky by ich z nominácie mali vytlačiť starší. IBU sľubuje na MS možnosť štartu väčšieho počtu pretekárov, no to by sme sa mohli dostať na obrovské počty 150-170 pretekárov v štartovej listine, a to môže byť zničujúce v teplých zimách na snehovú podložku, teda úplne regulárne to nebude.
V budúcnosti sa tiež plánujú zaviesť IBU kvalifikačné body plus kvóty po vzore SP tiež na IBU pohár a dokonca i na juniorské preteky. Čiže ani na tieto nižšie medzinárodné preteky IBU nebude môcť nastúpiť hocikto. Predtým si bude musieť splniť limity na rôznych regionálnych súťažiach, ktorých význam sa IBU pokúša posilňovať, ale ide jej to dosť ťažko. To by mohlo diskvalifikovať rôznych exotických pretekárov, čo je však mierne zvláštny ťah, lebo desiatky minizväzov môžu stratiť záujem vôbec robiť tento šport.
Aktuálne menšie zmeny už v sezóne 24/25
Pár týždňov pred sezónou si logicky IBU nedovolila robiť "veľké saltá", takže došlo k viacerým menším úpravám. Po vlaňajšej zmene bodovacieho systému, keď víťaz pretekov dostáva až 90 bodov (po starom 60), sa technickí delegáti vo svojej komisii rozhodli mierne zvýšiť počet bodov u pretekárov na 3. až 9. mieste.
V posledných rokoch sme si už zvykli na modré číslo pre najlepšieho pretekára do 25 rokov. Táto súťaž zníži vekovú hranicu na 23 rokov. V masovom štarte ostáva pravidlo štartu 25 najlepších podľa celkového poradia SP + 5 ľudí za výsledky na aktuálnom kole SP, no po novom ak niekto z Top 25 nenastúpi, náhradníkmi budú už iba pretekári za výsledky z aktuálneho kola. Doteraz sa takýto náhradník dostal na štart iba v raritnom prípade, ak nenastúpil niekto z tých piatich, resp. sa za svoju 26/27. pozíciu v poradí pre absenciu niekoho z Top 25 niekto posunul na štart cez rebríček a celé to bolo komplikované.
Tiež sa o 7 % navýšili prize money pre prvých 30 biatlonistov v pretekoch Svetového pohára a na MS. Zaujímavou novinkou je aj finančná odmena 2000 € pre najlepšieho pretekára v stíhačke, teda po odrátaní strát zo šprintu. Ešte zaujímavejšie pôsobí to, že 850 € dostane pretekár, ktorý bol najlepší vo svojom úseku štafety, čo sa v minulosti už párkrát podarilo aj Slovákom. Na MS budú tieto dotácie ešte vyššie.
Nové štartové skupiny vo Svetovom pohári
Najviac sa pred sezónou diskutovalo o zmene systému štartových skupín v rýchlostných a vytrvalostných pretekoch. Často sa stávalo, že pre zhoršujúci sa sneh boli všetci špičkoví pretekári nasadení v úvode štartovej listiny (mohli si vybrať, kde chcú štartovať) a potom sa už hralo len o nižšie priečky. Tlak televíznych spoločností presvedčil IBU, aby to zmenila. V prvom trimestri sa tak bude skúšať systém farebných skupín podľa celkového poradia SP.
- 15 najlepších pretekárov bude vyžrebovaných až do tretej červenej skupiny od čísla 46 do 74 (každé párne číslo).
- pretekári medzi 16. a 30. miestom v poradí SP budú nasadzovaní do druhej modrej skupiny od č. 16 po 44 (každé párne číslo).
- jeden pretekár z každej krajiny, ktorý má požadovanú výkonnosť (muži do 80 kvalifikačných bodov, ženy do 90) bude môcť nastúpiť v prvej štartovej skupine od č. 1 do 15. Keďže ich určite bude viac ako 15, pokračovať budú ešte v nepárnych číslach popri "modrých pretekároch" kým sa neminú.
- zvyšných pretekárov s dobrou výkonnosťou národné federácie rovnomerne rozdistribuujú v druhej a tretej štartovej skupine.
- najslabší pretekári, ktorí majú horšie kvalifikačné body, budú štartovať až v poslednej zelenej skupine, keď sa minú všetci pretekári s dobrou výkonnosťou.
Až prax ukáže, kde budú približné hranice medzi jednotlivými skupinami. Ak to zovšeobecníme, medzi prvými 15 pretekármi na štarte by teda nemal byť žiadny favorit a tí najväčší začnú až od čísla 46. Od čísla 16 po 74 bude zároveň jasné, že ak má pretekár na sebe párne číslo, je to hviezda. Ak nepárne číslo, je to dobrý pretekár, ale nie je vysoko v hodnotení SP. V samom závere by už zasa určite nemal nikto prekvapiť, ba dokonca už ani atakovať stíhačku.
Ako je to s našimi? V minulej sezóne všetci Slováci štartovali až v skupinách č. 3 alebo 4. Dlho sme teda čakali, kým budú pretekať a často to bolo na zlom i pomalom snehu. Všetci veríme, že byť v Top 30 poradia SP je pre Paulínu Bátovskú Fialkovú vysoko hrateľná záležitosť. Ak nebude chorá, mala by tam patriť. Bude mať teda párne číslo niekde od 16 po 74 (samozrejme, pre 1. kolo SP to neplatí, pretože vlani nesúťažila, takže pôjde v 1-3. skupine).
Paulína Bátovská Fialková (© Manzoni/IBU) |
Do štartových skupín 1-3 aktuálne môžeme nasadiť Emu Kapustovú a Zuzanu Remeňovú. Tieto tri pretekárky teda uvidíme na štarte skôr ako sme boli zvyknutí, dokonca jednu z nich medzi prvými. Zvyšok tímu, bohužiaľ, patrí až do poslednej partie na chvoste štartového poľa. Najbližšie k prekonaniu hranice a katapultovaniu rovno do prvej skupiny, je Tomáš Sklenárik. Potrebuje k tomu zrejme jeden výsledok okolo 50. miesta, alebo dva okolo 60.
Mnohé hviezdy sa týmto zmenám bránili a Ole Einar Björndalen bol dokonca taký kritický, že priznal, že rozdiel medzi kvalitou snehu môže byť v prípade šprintu aj vyšší ako minúta, čím len ukázal, že tieto zmeny by mohli vyrovnať štartové pole a tým aj zatraktívniť preteky. Dobrí Slováci (zatiaľ sú traja) by z toho mali vyťažiť, dostať sa do stíhačky bude pre nich jednoduchšie než predtým.
Ostatným to naopak ešte viac uškodí, pretože vymaniť sa z poslednej štartovej skupiny nebude jednoduché. IBU akoby vymyslela druhú latku kvóty na SP. Splníš prvú, ok, ale ešte budeš len na úplnom chvoste. A z tohto chvosta (a zvyčajne horších podmienok) potrebuješ ukázať, že na to naozaj máš. Ak sa dostanete aj cez druhú latku, budete to musieť potvrdzovať, aby ste odtiaľ nevypadli.